måndag 1 juli 2013

Tio tysklärare

Idag har lektionerna börjat. I min grupp är vi tio tysklärare från tre länder. Det är jag från Sverige, en tjej från Tjeckien och resten från Polen. I den andra lärargruppen är det också övervägande polacker. Mycket trevliga allihopa!

Förmiddagen ägnade vi åt lära kännaövningar. Frågan "Om du vore ett djur, vilket djur skulle du vara då?" finns alltid med i sådana övningar och jag vet aldrig vad jag ska svara. Det får jag nog ge mig själv i läxa att klura ut.

Vi läste också texter om några sevärdheter och återberättade för varandra. I Regensburg finns en stenbro från 1100-talet, en stor domkyrka och ett slott. När jag har besökt dem på riktigt ska jag berätta mer.

En intressant diskussion om engelska uttryck i tyska språket hann vi också med under förmiddagen. Alla, utom jag, var överens om hur fruktansvärt det är att engelskan kommer och tar över och man kan ju inte ens förstå vad ungdomarna säger nu för tiden och så vidare. I Sverige tänker vi knappt på att vi använder engelska uttryck eftersom många behärskar engelskan så bra men i Polen är det först nu barnen har börjat lära sig engelska och då blir ju situationen en helt annan. Jag kunde i alla fall berätta om hur svenskan blivit influerad av franskan och tyskan genom åren och även återge kriget som fördes med Google om ordet "ogooglebar".

Kram,
Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar