tisdag 2 juli 2013

Musik i undervisningen

Idag på eftermiddagen var temat musik i undervisningen. Jag gillar att använda mig av musik när jag kan men tycker att det är svårt att veta att den musik jag väljer ut verkligen är den bästa just nu i Tyskland. Av musiken som läraren hade valt ut för dagens lektion kände jag igen många artister och grupper så jag hade nog mer koll än vad jag visste.

Några tips på vad man kan göra med musiken:
  • använd musiken för att lära sig om tyskspråkiga länders kultur
  • leta efter moderna uttryck
  • koppla ihop med grammatiska moment
  • inled lektionen med att skriva en titel på tavlan och associera fritt tillsammans kring vad låten skulle kunna tänkas handla om. Lyssna och gå tillbaka för att se om man hade rätt
  • gör samma övning fast med första meningen i låten
  • gör lappar med några utvalda ord ur låten och låt eleverna lägga lapparna i den ordning de förekommer i låten. Då kan man använda även svårare låtar till nybörjare.
  • gör lappar med ord ur texten samt tillhörande synonym. Låt eleverna först para ihop synonymerna och sedan lyssna och se vilken av synonymerna som förekommer i låten
Av musiken som vi lyssnade på idag har jag gjort en spellista på youtube. Den finns här:





Kram,
Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar