måndag 8 juli 2013

München

Söndag är ledig dag och då kunde jag ha valt att stanna hemma och vila... men inte. Jag vill hinna se så mycket som möjligt när jag är här så jag åkte till München för där hade jag aldrig varit. Under den ynka dagen jag var där hann jag med:
- Marienplatz (ett torg)
- Glockenspiel am Rathaus (klockspel vid rådhuset)
- Frauenkirche (berömd silhuett av München)
- Alter Peter (en kyrka)
- Theresienwiese (ängen där oktoberfesten utspelar sig)
- Olympiapark och Olympiatornet (från OS 1972)
- BMW-museet
- das Hofbräuhaus

Det nya rådhuset vid Marienplatz, Mariatorget.

I rådhuset finns figurer som rör sig och spelar musik med klockor, das Glockenspiel.

De två tornen som står upp bakom huset tillhör Frauenkirche.

Inuti Frauenkirche.

Alter Peter.

Hofbräuhaus. Jag frågade om jag fick ta hem menyn och jag fick! Bästa presenten :)

Olympiatornet.

Utsikt över München från Olympiatornet.

Längst bort ligger Alperna.


BMW-Welt. Längst ner i mitten av bilden ligger BMW-museet.

En sköning!


På väg till Theresienwiese, platsen där oktoberfesten utspelar sig.

Theresienwiese. På motsatt sidan finns ett monument som kallas Bavaria.
Under oktoberfesten är det fullt av festtält på den här ängen.

München som stad var inte speciell alls utan bara en helt vanlig tysk stad. Gamla staden var fin och jag uppskattade verkligen utsikten från olympiatornet. BMW-museet, tja, väldigt många bilar, motorcyklar och motorer. Theresienwiese är inget att se när det inte är fest men nu hittar jag åtminstone dit om jag återvänder någon gång under oktoberfesten.

Kram,
Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar